top of page
  • Writer's pictureTween Team

האם אנשים שמאליים יצירתיים יותר?

מיתוס נפוץ: אנשים שמאליים, עם האונה הימנית של המוח דומיננטית יותר , הם יצירתיים יותר. רוצים הוכחה? רק תחשבו על כל המפורסמים השמאליים כמו בטהובן, לאונרדו דה וינצ'י, צ'רלי צ'פלין ופול מקרטני. אבל אתם וילדכם לצערכם ימניים? אין בעיה! היצירתיות אינה בלעדית למוח ימני. המשיכו לקרוא הסברים וטיפים לפיתוח הצד היצירתי שלך!

מאת מארי-ג'וזה רוי


זו הייתה אמונה ארוכת שנים שהמוח מתעדף חצי מוח אחד על פני השני, מה שהופך את האדם למוח ימני או שמאלי, תלוי בנטייתו. אך לקבלת ביצועים מיטביים, שני המבנים עובדים למעשה בשיתוף פעולה הדוק. המוח האנושי הוא איבר מורכב, והחוקרים עדיין עובדים על הבנתו טוב יותר. בעוד ששני חלקי המוח עשויים להיות בעלי תפקידים ספציפיים משלהם, הם לא פועלים לבד. בין אם אתה מבוגר או ילד, שני צידי המוח שלך חולקים ומעבדים את אותו מידע - פשוט הדרך בה הם מסתובבים היא שונה.

תפקידן של אונות המוח

בשנות השישים, הנוירופסיכולוג האמריקני רוג'ר וו. ספרי הבהיר את האופן בו המוח פועל, כאשר שייך דמיון, אינטואיציה, עניין באומנויות, ויזואליזציה וחלומות בהקיץ לאונה הימנית. כלומר, אנשים יצירתיים יהיו אנשים עם מוח ימני פעיל יותר. מכיוון שהאונה הימנית של המוח שולטת בתפקודים המוטוריים של הצד השמאלי של הגוף, אנשים האמינו כי ילדים שמאליים חייבים להיות אמנותיים יותר. "


זו עבודת צוות

עם זאת, תוצאות המחקר שפורסם בשנת 2013 חשפו כי המוח משתמש בשתי האונות באופן שווה. הם פועלים בצורה שונה מאוד, אך הם משלימים זה את זה בצורה נפלאה. לדוגמה, שפה עשויה להיות באחריות האונה השמאלית, אך האונה הימנית מקלה על תפיסת ההקשר בו מבוטאות המילים. החוקרים גם הראו שאי אפשר לייחס תכונות אישיות אנושית רק צד אחד בראשם. כאשר ילד יצירתי, שני הצדדים במוחו מעוררים ועובדים בצמוד זה לזה כדי שיוכלו לבצע את המשימה בהצלחה.


 

מוח בריא ויצירתי!

על פי מחקר אמריקני שנערך לאחרונה באוניברסיטת דיוק, לאנשים יצירתיים יש מוחות עם תקשורת בין הצדדים הטובה ביותר. הנה כמה רעיונות לעידוד היצירתיות של ילדכם:

  • ארגנו את לוח הזמנים של המשפחה כדי להקדיש זמן לקריאה וכתיבה. זמן זה יכול להיות רגע לפני השינה או דבר ראשון בבוקר, למשל.

  • הניעו אותם לפתח תחביב בו הם מתעניינים כמו ציור, פליאונטולוגיה או לימוד שפה חדשה.

  • עודדו את ילדכם לצאת מאזור הנוחות שלו ולנסות פעילות חדשה.

  • תנו להם יומן לכתיבת כל הרעיונות והמחשבות היצירתיות שלהם.

  • עוררו את היצירתיות שלהם על ידי חשיפתם לצורות אמנות שונות. בקרו במוזיאון, לכו להופעה, נסו תוכנית תיאטרון לילדים - האפשרויות הן אינסופיות!


bottom of page